Tematisk undervisning utifrån mina barn- och ungdomsböcker
Men barn- och ungdomsböcker är så mycket mer än att bara läsa för läsandets skull. Jag vill skriva böcker som ger underhållning men som också får läsaren att fundera och tänka efter vad de har läst. Därför är innehållet i mina böcker ofta ett eller flera teman. Inte sällan är det ett problem eller företeelse som jag har gått och funderat över. Det ger mig själva drivkraften att skriva boken. Det kan vara ämnen som kamratskap, utanförskap, mobbing, kärlek, döden, koncentrationsläger, orättvisor, våld och krig för att nämna några teman som finns med i mina böcker.
Ibland kan det vara lämpligt att flera läser samma bok. Då får man en anledning till att diskutera innehållet. I skolan kan det vara ett bra sätt när man läser tematiskt. Då kan man leta i mina böcker efter olika teman och använda böckerna i undervisningen. Detta är något som jag själv som lärare provat under många år med mycket gott resultat.
Ibland håller jag studiedagar för pedagoger och då brukar jag ta med ett kompendium där jag kort har skrivit ner innehållet i mina böcker och tips på tematiskt arbete. När jag deltog som föreläsare på författardagen i Hässleholm inför några hundra intresserade lärare och bibliotekarier visade sig att intresset var så stort att mina kompendier tog slut. Därför tänker jag lägga ut dem att kopiera från min hemsida. Du hittar dem under fliken ”Författarbesök”. De kommer att kompletteras efterhand som min tid räcker till.