Prata med mig på Facebook

Irriterande av Skolverket!


(18 februari, 2012 17:01)

Just nu jobbar jag heltid som författare med att skriva barn- och ungdomsböcker men också faktaböcker och läroböcker. Men efter många år i skolans värld som specialpedagog vill jag fortfarande hålla mig uppdaterad. Speciellt förvånad blev jag i veckan när det kom till min kännedom att elever i årskurs 6 med diagnosen dyslexi bör göra de nationella proven i svenska, prov B-C som mäter läsförståelsen, på samma sätt som sina kamrater. De bör inte använda sina naturliga hjälpmedel som datorer eller talsyntes för att få texten uppläst. Detta står i Skolverkets hänvisningar om hur proven ska genomföras. Annars kan man inte mäta vad provet är avsedda för att mäta. I det här fallet läsförståelsen.

Detta får mig att fundera över ett par saker:

1.      Varför har vi nationella prov i skolans värld?

Svar: En av anledningarna är att skolans pedagoger ska upptäcka de elever med svårigheter och på så sätt sätta in stödjande och hjälpande åtgärder.

2.      Om det finns en eller flera elever i en klass med diagnosen dyslexi har skolan då redan gjort några åtgärder?

Svar: Elever med dyslexi har genomgått en utredning av en logoped för att få sin diagnos. Därtill brukar det oftast göras en psykologutredning. Därefter har eleven fått individuellt utprovade hjälpmedel för att underlätta inlärningen. Det kan vara datorer med talsyntes och stavningsprogram.

3.      Varför ska man då testa en elev med diagnosen dyslexi för att få reda på om elever har någon form av läs- och skrivsvårigheter?

Svar: Detta är en fullkomlig gåta för mig. Istället borde det vara av största intresse om eleven lyckas lösa proven tillsammans med sina hjälpmedel. Då får pedagogen en relevant uppfattning om de utprovade hjälpmedlen fungerar för eleven.

Tänk dig att du bär glasögon och går till en optiker för att göra en synundersökning och följande scenario inträffar.

– Jag skulle vilja göra en synundersökning, säger du.

– Var vänlig att ta av dina glasögon och läs bokstäverna på tavlan på väggen, säger optikern.

– Jag kan inte se de nedersta raderna, svarar du.

– Då behöver du glasögon, säger optikern.

Precis så här fungerar de nationella proven i svenska, del B-C, för många elever med dyslexi. Elever som ofta har ett stukat självförtroende tvingas att göra prov de på förhand har stora svårigheter att klara av. Dessutom tycks Skolverket tro att de här eleverna kan klara provet bättre om pedagogen förstora texten. Precis som om det skulle vara problemet för eleverna. Om det skulle vara så enkelt hade alla läroböcker i skolan haft stor text.

Så här borde såklart din synundersökning gått till för dig som redan har glasögon:

– Jag skulle vilja göra en synundersökning, säger du.

– Var vänlig läs bokstäverna på tavlan på väggen, säger optikern.

– Jag kan inte se de nedersta raderna, svarar du.

– Då behöver vi byta ut glasen i dina glasögon, säger optikern.

Exakt så skulle även de nationella proven genomföras i skolan. De elever som i vanliga fall använder hjälpmedel för sin läsning ska så klart använda dem vid proven. Det är lika självklart som jag använder mina glasögon!


Lämna en kommentar:


10 april, 2012 18:55

inga-maja säger:

jag tycker precis som du
Svara

23 februari, 2012 17:50

Cattis säger:

Ja, vad ska sägas. Förväntnigarna på Skolverket är att de är insatta alt. upplysta i frågan. Självklart ska elever använda samma verktyg vid prov som i vardagen. Läsförståelsen är inte synonymt med avkodning. Läsförståelsen är så mycket mer. Dessutom är det betydligt mer krävande att hålla fokus och koncentration när man läser med öronen, det är svårare att klara det den vägen än att göra provet och kunna läsa/avkoda texten med ögat. För det var läsförståelse som skulle testas och den sker väl ändå i hjärnan och inte på näthinnan eller trumhinnan eller på fingerblomman.
Svara

23 februari, 2012 16:38

Marie säger:

Jag håller med dej och har haft en mailväxling med Skolverket i frågan! De är stenhårda och tycker att för att förbättra det stukade självförtroendet kan eleverna med dyslexi göra om provet efteråt med sina kompensatoriska hjälpmedel- så att de får bättre självförtroende igen! Hur illa upplyst får man vara och fortfarande få jobba på Skolverket. Vad tror de?
Svara

05 februari, 2013 13:23

Adam säger:

jag tycker att de som skrivit den processen dvs \"nationella proven\" behöver besöka ett psykolog.

20 februari, 2012 22:49

Inger säger:

Så sant så! Tänk att vi lever 2012 och skolmyndigheterna lever i denna okunskap.
Svara

Torsten Bengtsson
Ringsjöhöjden-Villavägen 12
243 35 Sätofta-Höör

Antalet besökare sedan 2009-09-09
Copyright © Torsten Bengtsson
Webb av zebramedia.se