Irriterande av Skolverket!
Detta får mig att fundera över ett par saker:
1. Varför har vi nationella prov i skolans värld?
Svar: En av anledningarna är att skolans pedagoger ska upptäcka de elever med svårigheter och på så sätt sätta in stödjande och hjälpande åtgärder.
2. Om det finns en eller flera elever i en klass med diagnosen dyslexi har skolan då redan gjort några åtgärder?
Svar: Elever med dyslexi har genomgått en utredning av en logoped för att få sin diagnos. Därtill brukar det oftast göras en psykologutredning. Därefter har eleven fått individuellt utprovade hjälpmedel för att underlätta inlärningen. Det kan vara datorer med talsyntes och stavningsprogram.
3. Varför ska man då testa en elev med diagnosen dyslexi för att få reda på om elever har någon form av läs- och skrivsvårigheter?
Svar: Detta är en fullkomlig gåta för mig. Istället borde det vara av största intresse om eleven lyckas lösa proven tillsammans med sina hjälpmedel. Då får pedagogen en relevant uppfattning om de utprovade hjälpmedlen fungerar för eleven.
Tänk dig att du bär glasögon och går till en optiker för att göra en synundersökning och följande scenario inträffar.
– Jag skulle vilja göra en synundersökning, säger du.
– Var vänlig att ta av dina glasögon och läs bokstäverna på tavlan på väggen, säger optikern.
– Jag kan inte se de nedersta raderna, svarar du.
– Då behöver du glasögon, säger optikern.
Precis så här fungerar de nationella proven i svenska, del B-C, för många elever med dyslexi. Elever som ofta har ett stukat självförtroende tvingas att göra prov de på förhand har stora svårigheter att klara av. Dessutom tycks Skolverket tro att de här eleverna kan klara provet bättre om pedagogen förstora texten. Precis som om det skulle vara problemet för eleverna.
Så här borde såklart din synundersökning gått till för dig som redan har glasögon:
– Jag skulle vilja göra en synundersökning, säger du.
– Var vänlig läs bokstäverna på tavlan på väggen, säger optikern.
– Jag kan inte se de nedersta raderna, svarar du.
– Då behöver vi byta ut glasen i dina glasögon, säger optikern.
Exakt så skulle även de nationella proven genomföras i skolan. De elever som i vanliga fall använder hjälpmedel för sin läsning ska så klart använda dem vid proven. Det är lika självklart som jag använder mina glasögon!