Olika skolor
(30 januari, 2011 14:23)
I Skåneland har vi haft några dagar med fint vinterväder. Då har jag passat på att åka lite skridskor och skidor i sköna backar vid Hallandsåsen. Det är som att cykla. Har man en gång lärt sig så sitter det i trots att det är långt mellan gångerna. I vilket fall är det underbart skönt att vara ute och röra sig.
Under några veckor framöver ska jag verkligen ut och röra mig. Det är författarbesök runt om i Skåne men även ett par utflykter till Småland med Emmaboda, Alvesta och Grimslöv som mål.
Det som gör starkast intryck på mig vid mina författarbesök i skolorna är hur otroligt väl allt fungerar. Biblioteken samarbetar med skolan och eleverna är så pålästa. De läser massor med böcker. Detta rimmar ju inte med de larmrapporter som kommer om den svenska skolan. De påstår att vi tappar kunskaper i svenska, matte och i NO vid internationella jämförelser. Denna motsägelse har jag grubblat länge över. Och nu tror jag mig ha funnit svaret:
Skolor som aktivt jobbar med sin läsning har ofta bra och bemannande skolbibliotek. Där blir det ett stort intresse bland eleverna för att läsa. Det är också de här skolorna som bjuder in författare för att ytterligare stimulera till ännu mer läsning och att eleverna producerar egna texter Det är då som jag kommer in i bilden. Jag kommer till skolor där man redan aktiv jobbar för att utveckla elevernas förmåga att läsa och skriva. Det här skolor med fina resultat. Jag får se hur väl allt fungerar och det är fantastiskt kul och bra på alla sätt och vis. Men man kan ju vända på bilden. Egentligen borde jag åka till ställen som inte bjuder in mig. Där är behovet extra stort för att stimulera eleverna till att läsa…
Under några veckor framöver ska jag verkligen ut och röra mig. Det är författarbesök runt om i Skåne men även ett par utflykter till Småland med Emmaboda, Alvesta och Grimslöv som mål.
Det som gör starkast intryck på mig vid mina författarbesök i skolorna är hur otroligt väl allt fungerar. Biblioteken samarbetar med skolan och eleverna är så pålästa. De läser massor med böcker. Detta rimmar ju inte med de larmrapporter som kommer om den svenska skolan. De påstår att vi tappar kunskaper i svenska, matte och i NO vid internationella jämförelser. Denna motsägelse har jag grubblat länge över. Och nu tror jag mig ha funnit svaret:
Skolor som aktivt jobbar med sin läsning har ofta bra och bemannande skolbibliotek. Där blir det ett stort intresse bland eleverna för att läsa. Det är också de här skolorna som bjuder in författare för att ytterligare stimulera till ännu mer läsning och att eleverna producerar egna texter Det är då som jag kommer in i bilden. Jag kommer till skolor där man redan aktiv jobbar för att utveckla elevernas förmåga att läsa och skriva. Det här skolor med fina resultat. Jag får se hur väl allt fungerar och det är fantastiskt kul och bra på alla sätt och vis. Men man kan ju vända på bilden. Egentligen borde jag åka till ställen som inte bjuder in mig. Där är behovet extra stort för att stimulera eleverna till att läsa…